خانه / آموزش / آمـوزش / آنچه که برای یک استاراپ نیاز است

آنچه که برای یک استاراپ نیاز است

اگر ایده ای در ذهن دارید و میخواهید ان را به عمل بیاورید ما به شما استارت اپ را معرفی میکنیم
قبل از هرچیزی باید بدانیم استارت اپ چیست و مارا چگونه به عملی شدن ایده هایمان میرساند؛

استارت اپ چیست؟!
تعاریف زیادی راجع به استارت آپ موجود است، یکی از بهترین تعریف های استارت آپ که تاکنون ارائه شده است توسط Eric Ries بنیانگذار متد کارآفرینی Lean ارائه شده است:
استارت آپ یا Startup، نهادی انسانی است که به منظور خلق محصول خدمت یا ارزشی نو ایجاد شده است.
به معنای دیگه کارافرینی است مدرن و فعالیتی است که بر پایه فناوری مبنا میشود.
برای تشکیل یک استارت اپ ذکره چند نکته ضروری است:
در ابتدای یک کسب و کار هرچه فعالیت هایی که انجام میشود صحیح تر و اصولی تر باشد شانس موفقیت بالاتر میرود ، اگر ایده ای ندارید و میخواهید کاری انجام دهید که مشابه ان وجود دارد موفقیت شما در این است که خوب کپی کنید و بدانید استارت اپی موفق تر است که بهتر و موفق تر کپی شده باشد.
این بازی اینگونه است که مرحله بعدی زمانی شروع میشود که مرحله قبل به پایان رسیده است:

1.سفر به جلو (JourneyAhead): در این مرحله از کاری که میخواهید انجام دهید رویایی بسازید و ان را پرورش دهید که جذابترین مرحله این کار همین است هر انسانی برای رسیدن به ارزوهاش اول رویاپردازی میکند.

2. ایده و سیستم (Idea & Team) : در این مرحله نیازسنجی،شناخت رقبا،و تحلیل بازار از مهمترین کارهایی است که باید انجام دهید باید چندین استارت اپ مشابه را ببینید و تحلیل و بررسی کنید و به دنبال کاری که زیاد انجام شده است نروید. به عنوان مثال فیلتر شدن یوتیوب فرصتی برای پیدایش اپارات به وجود امد. توجه داشته باشید این کار ها به تنهایی تنجام پذیر نیست پس به فکر یک تیم کوچک باشید.

3.نمونه اولیه(Builda Prototype): یک نام برای طرح خود انتخاب کنید نامی که تلفظش برای مردم راحت باشد مثال:اسنپ فود یا
نوشتن کسب و کار یا همانBusinessplan باید شامل تمام موارد مالی،سود و زیان،مجوزه ها و برنامه نویسی اپلیکیشن اندروید و جزئیات دیگر باشد.اگر به دنبال یک سرمایه گذار خارجی هستید بدون داشتن Businessplan موفق نخواهید شد.
تولید یک MVP که به عنوان حداقل محصول پذیرفتنی شناخته میشود در این مرحله جهت ازمایش تهیه میشود.
نکته مهم در این مرحله اینجاست که نه روی MVP1 زیاد بمانید(اولین محصول)،ونه در طول مدت زمان کوتاهی به MVP20 برسید.

4.بازتولید و راه اندازی(Reinvent & Launch): در این مرحله زمان ان رسیده که ایده به مرحله تولید و راه اندازی برسد،با افرادی که میتوانند به شما کمک کنند مشورت کنید،برای هر بخش‌یک متخصص انتخاب کنید.استارت اپ خود را پس از تولید از جنبه های مختلف بررسی کنید وخود را همیشه جای کسانی قراردهید که میخواهند از استارت اپ شما استفاده کنند.به یاد داشته باشید همکاری تیمی رمز موفقیت شماست.

5.رشد و اندازه گیری(Growth & Scaling): برای رشد برند خود از شبکه های اجتماعی غافل نشوید و تاجایی که ممکن است سعی کنید و خودتان را در این حوزه ها مطرح کنید و تبلیغات گسترده داشته باشید. هنر کسب و کار این است که بتوانید ارزیابی عملکرد و پیشاپیش پیشرفت را بررسی و سنجش کنید، از نمودارهای پینگ و داشبوردهای مدیریتی کمک شایانی به شما خواهد کرد.
توجه داشته باشید یک کارافرین موفق خستگی ناپذیراست و در کارش استمرار دارد.

6.بودجه و قانون(Funding & Legal): برای راه اندازی استارت اپ باید از حقوق و قوانین و مجوز های لازم برای فعالیت کسب و کار های اینترنتی شناخت داشته باشید.
برای گسترش تیم و بودجه تبلیغات به پول و سرمایه نیاز دارید.
به این مرحله کشت ایده یا سید فاندینگ (seed funding) میگویند.
این سرمایه را یا خودتان باید فراهم کنید یا از مراکز رشد انکوباتور و شتاب دهنده ها کمک بگیرید که به ان ها سرمایه گذاران ریسک پذیر میگویند(VC:Venture Capital)
Lcc(شرکت های با مسئولیت محدود) یکی از محبوبترین گزینه ها برای استارت اپ ها است.

7.استخدام و تیم (Hiring & Team): شما باید در این مرحله تیم خود را کامل کنید،باید یک نقشه کلی از وظایف تهیه کنید و بنا به نیاز ها شروع به استخدام مناسبترین ها کنید و مسئولیت هارا تقسیم کنید، توجه داشته باشید در این مرحله به شریک و سهام نیاز ندارید و باید روی استخدام تمرکز داشته باشید.

8.ساخت شرکت(Build & Enterprise): استارت اپ شما باید در چارچوب یک مکان فیزیکی قرار بگیرد و مجوز های لازم را کسب کند تا به رسمیت شناخته شود،در برنامه کاری روزانه خودتان یادگیری مسائل اداری، اقتصادی و امور حسابداری را قرار دهید و بیشتر اشنا شوید.

9.بازاریابی و فروش(Marketing & Sales): هرکسب و کاری به درامد زایی و فروش می اندیشد و هدفش کسب سود است،اهمیت تبلیغات و اثربخشی ان به اندازه ای بالاست که عده ای معتقدند ۹۸٪ از درامد بازهم باید صرف تبلیغات شود.
پس

اول فکر کنید بعد تبلیغ
با علم وارد شوید و یا از افرادی در تیم خود استفاده کنید که در این زمینه خبره باشند،مثلا کسانی که در دانشگاه های بازاریابی و بازرگانی تحصیل کرده باشند.

10.موفقیت و مشاوره(Success & Advise): تبریک رسالت شما به پایان رسید ولی این پایان راه نیست.
جذب مشتری یک پروسه سخت است و نگه داشتن و افزایش ان سخت تر و با مطالعه و مشاوره و به روزه بودن به کسب و کار خود رونق دهید.

کلام آخر
تمام این نکات را درنظر داشته باشید و برای یک کسب و کار پر رونق اقدام کنید
به یاد داشته باشید تحقیق و پرس و جو کردن از کسانی که در این زمینه تجربه دارند کمک زیادی برای رسیدن به اهداف شما میکنند.

 

گیسو علیدادی

درباره‌ی گیسو علیدادی

همچنین ببینید

ترکیبات ازت دار در گیاهان (الکالوئیدها)

ترکیبات ازت دار در گیاهان (الکالوئیدها) گرد آوری : ژاله تحصیلی فارغ التحصیل دکتری فیزیولوژی …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *